Kinderdinges

Ik heb geen kinders, en dat vind ik best zo. Maar ik vind het wel super dat de meeste van mijn vrienden en buren er hebben. Meestal een paar zelfs, en van die leuke. Ik kan daar echt wel mee bezig zijn. Vandaag bijvoorbeeld, de allereerste schooldag van mijn buurjongentje. Ik moet me inhouden om niet minstens zo trots te zijn als zijn ouders. Dat baasje dat ik nog heb vastgehouden toen hij amper een paar dagen oud was. Het heeft de hele dag door mijn hoofd gespookt.

De topper van de dag was echter de grijns van het dochtertje van een collega. Die kwam het avondeten ophalen (gisteravond resulteerde de kookstuip in welgeteld 3 fricandons – absolute waanzin voor iemand die alleen woont), met het meisje achterop de fiets. Meestal bekijkt ze me maar raar. Ze vind me vast gek, of niet leuk of zo. Kinderen kunnen daar heel eerlijk in zijn, pijnlijk eerlijk zelfs. Maar vandaag zat ze daar dus achterop die fiets. En ik zag haar denken: hé, dat is die madam van die roze stiften en zo. En plots komt daar zo’n brede smile op dat gezichtje dat ik er even niet goed van ben.

Elke keer opnieuw denk ik dan: waarom ben je er niet aan begonnen? Ik was vast wel een gemiddeld goeie moeder geweest. Maar bon, een mens maakt keuzes en als ik morgenvroeg weer de verhalen hoor van al die uitgestreste mama’s, over te vroeg sluitende naschoolse opvang, en over opvang zoeken tijdens schoolvakanties, en over zo nog wel duizend andere dingen, dan denk ik: nah, niets voor mij.

Wat niet wegneemt dat ze me allebei, zonder het te beseffen, een hele leuke dag hebben bezorgd.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Lopende zaken

Geef een reactie

