Rookvrij

Vandaag ben ik zes maand rookvrij. Ik heb dat gevierd op de trein deze morgen in het gezelschap van een kettingrookster die haar longen aan het uitkotsen was. Ik heb erg hard mijn best gedaan om de zelfvoldane grijns op mijn gezicht wat onder controle te houden, maar het was moeilijk.

Ik herinner me maar al te goed de dagen waarop ik mezelf te pletter aan het hoesten was, en bij hoog en laag volhield dat ik zwakke longen had. Ik ben gestopt, ik heb twee weken keelpijn gehad, en sindsdien niks meer: geen koutje, geen hoestbui, niets.  Niet dat de zin in een sigaret me niet meer geregeld overvalt hoor. Zoals elke (ex-)roker weet: het gaat om de gewoonte. Zaterdag bijvoorbeeld, op een stoel in het zonnetje gaan zitten en denken: mens, ik heb goesting is een saf! Of als ik me, zoals vandaag, teveel zit op te winden over futiliteiten. Andere momenten vallen dan weer wel goed mee: op café met een pint op, omdat ik dan in gezelschap ben en te koppig ben om toe te geven en me belachelijk te maken. Of in mijn auto, die tot voor zes maanden eigenlijk gewoon een asbak op wielen was maar die nu steeds normaler begint te ruiken. Naar auto.

Stress, spanning en verveling, dat zijn de voornaamste risicofactoren. Bezig blijven is de boodschap. Ik wil dit echt wel blijven volhouden, al was het maar omwille van de bijna 200 euro per maand die ik nu aan veel geestiger dingen kan besteden. Of om niet ’s morgens zelf degene te zijn die hoestend en rochelend aan een sigaret loopt te trekken.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Lopende zaken

Geef een reactie

