Kruispuntterreur

Ik neem vaak de trein vanuit Gentbrugge. Om aan het station te komen moet ik welgeteld 200 meter stappen, en dan een kruispunt over. Keurig netjes voorzien van een zebrapad. En toch heb ik elke morgen weer het gevoel dat hier eens zware ongevallen gaan gebeuren.

Zoals elke morgen staan wagens met hun neus tegen het zebrapad aan geparkeerd. Zo dicht mogelijk bij het station, weet u wel. Om toch maar geen enkele overbodige stap te moeten zetten. Terwijl er in de buurt volop parkeerplaats is, maar kom. In elk geval, het zorgt ervoor dat je elke keer al halfweg de straat staat voor je een beetje zichtbaar bent voor aankomend verkeer.

En aankomen doen ze. Vermoedelijk wordt de Robert Rinskopflaan als sluipweg voor de parallelle Brusselse Steenweg gebruikt. Er wordt veel te hard gereden, echt veel te hard. Dus sta ik daar deze morgen, ik schat zowat het eerste derde van de straat voorbij, en razen kort na elkaar drie (3) auto’s zomaar langs. Zonder stoppen, zonder zelfs maar te vertragen. Dat de eerste me amper had zien aankomen kan ik ergens nog begrijpen (enfin, eigenlijk zelfs dat niet: op het uur waarop ik daar kom is het een komen en gaan van pendelaars, fietsers en schoolkinderen, en het is en blijft een duidelijk zichtbare oversteekplaats). Maar ook nummer twee en drie trekken vrolijk op en rijden gewoon door. De wagens uit de tegenovergestelde richting besluiten eensgezind het goede voorbeeld van hun tegenliggers te volgen. Zucht.

Elke morgen is het dus peentjes zweten. Nu het ’s morgens licht is, valt het al bij al nog mee. Maar in de winter is het aangeraden om er bij te lopen als een kerstboom die werd opgetuigd door hyperactieve kleurenblinde etalagistes met een voorkeur voor ledlampjes. Tenzij je graag van je sokken wordt gereden.

 ’t Is belachelijk. Dit is een woonwijk, een rustige zelfs. Dit is een station dat, hoe klein ook, dagelijks een paar honderd reizigers inslikt en weer uitbraakt. Dit is een plek waar je stapvoets moet rijden. Een drempel graag. Het hoge model.

.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Gent

Geef een reactie

