Goede voornemens

Bijna aan het einde van Eating Animals. Ik heb er op Gentblogt een stukje over gepost:

http://www.gentblogt.be/2010/05/01/eerlijk-voedsel

Ik raak maar niet over de verwarring heen, en dat is lastig. Ik twijfel zwaar: de diepvriezer dan maar meteen helemaal leegmaken? Wat doe ik met eieren, en melk, en yoghurt? En kaas, die begot ook niet altijd veggie blijkt te zijn? Proberen een beetje consequent te zijn, neem ik me voor. Maar wat is dat dan? En waar houdt dat op? Het probleem is simpel genoeg: ik heb een paar tips gekregen ivm bio-vleeswaren die diervriendelijk worden gekweekt. Maar waar halen ze de kalfjes vandaag, of de biggen, of de kuikens? En in hoeverre gaat het daar dan niet over uitbuiting? En hoe komen die beesten aan hun einde? En kan ik dat allemaal wel maken? Zou ik niet beter gewoon kappen met vlees en vis?

Zo vreemd ook, dat er mensen zijn die geen vlees meer eten, maar wel nog vis, en uitzonderlijk wat gevogelte. Uit wat ik las zou de conclusie eigenlijk moeten zijn: eet vooral geen vis, en geen gevogelte, want daar zijn de misbruiken eigenlijk nog het ergst. Niemand hoort een vis gillen. Alleen maar rundsvlees dan? En dan?

Op dit moment zou ik er liever gewoon mee ophouden. Met vis, en met vlees. Maar het vraagt nog teveel, en ik worstel met sociale conventies en vrienden en familie en zo. Iedereen kent mij als een passioneel kookmens. En ik wil mensen niets opdringen. Gisteren ben ik op restaurant ook maar gewoon voor het menu gegaan (garnaalkroketjes, en een stukje eend) maar het is wel uren op mijn maag blijven liggen. Vandaag ben ik dan maar resoluut voor de veggie-optie gegaan. Een stuk gepaneerde whatever, niet eens bijzonder smakelijk, maar ik kon echt die stukken kalkoen niet zien liggen, en ik kon mezelf echt niet overhalen om er in te bijten.

Misschien gaat het over een paar boeken wel voorbij? Wil ik dat wel? Of om met Foer te spreken: het lijden van dieren is misschien niet altijd het belangrijkste ter wereld, maar is het belangrijker dan spek of sushi? Dat is de vraag.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Culinaire Toestanden

Geef een reactie

