1 Mei

1 mei is mijn dag, de belangrijkste dag van het jaar.In 38 jaar 1 Mei heb ik welgeteld drie keer geen stoet gelopen. Eén keer omdat ik me als zestienjarige te cool vond, twee keer omdat ze in mijn hometown hadden beslist er geen meer te organiseren. Sindsdien is 1 mei niet meer hetzelfde, en dat vind ik bijzonder jammer.

Maar oude tradities verdwijnen, en nieuwe steken de kop op. En sinds twee jaar ga ik dus met mijn moeder naar de stoet in Gent. Veel volk, schoon weer, speeches waar ik het elke keer weer warm van krijg, en luidkeels d’Internationale brullen. Daar doe ik het voor. Daarvoor, en voor de herinneringen. Aan mijn opa die er al 8 jaar niet meer is. Aan mijn oma, wiens hersens het elke dag een beetje meer voor bekeken houden. Aan familie die al lang geleden verdween, maar die zo belangrijk was. En nog altijd is.

Mijn familie, dat is wat ik ben. Het zijn die mensen die mijn wereld mee hebben bepaald, die de krijtlijnen hebben uitgezet, waar ik mijn lessen van heb geleerd. In mijn familie waren dat lessen waar ik nog altijd zwaar aan vasthou: hou je hoofd recht, doe anderen geen miserie aan, blijf eerlijk, zorg, werk. Voor mij persoonlijk is 1 Mei de dag om dat allemaal te vieren, te laten zien dat ik het niet vergeten ben.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Lopende zaken

Geef een reactie

