Diepvriezer

Mijn diepvriezer is een halve vergeetput. Wat erin gestopt wordt heeft veel kans nooit meer boven water te komen. Ongeveer één lade bevat spullen die ik geregeld gebruik, en die dan ook regelmatig vervangen worden: bladerdeeg bijvoorbeeld (hoe iemand kan leven zonder de geruststellende gedachte dat er altijd bladerdeeg in de vriezer zit gaat mij totaal te boven), of zelfgemaakte fond. Diepvriesfruit (handig voor sausjes en smoothies), spruiten (yummie). Ijsjes. Dat is het zowat. De rest geeft meer problemen. Overschotjes en zo vries ik zelden in, omdat ik vergeet dat ze er zijn, en ook vooral omdat ik het gewoon leuker vind om nieuwe dingen te maken. Waarvan ik de overschot dan af en toe vol goede moed ook maar in de vriezer prop. Om er vervolgens niet meer naar om te kijken. Tot mijn moeder een paar weken later langskomt en ik opeens een uitweg heb voor alle reservepotjes pastasaus, stoofpot en soep.

Ik heb me in het kader van mijn nieuwe kijk op voedsel echter voorgenomen om grondig kuis te houden. Alles waarvan ik niet meer weet wat het is, of waarvan ik denk dat het langer dan drie maanden geleden werd ingevroren gaat eruit. Tot spijt van wie het benijd: de vuilbak in. De rest ga ik ofwel opeten (de groenten, de soep), ofwel klaarmaken en uitdelen (de twee varkenshaasjes die ik een kleine maand geleden heb gekocht in een bui van: je moet toch IETS in je vriezer hebben), twee eendeborstfilets, een kilo gehakt, en de calamares.

Gisteravond was alvast een goede start. Ik had me eigenlijk aan een avondje alleen verwacht, maar J stond aan de deur. En dus werd het in zeven haasten wat pasta in een kookpot pleuren en improviseren met wat er in de diepvriezer zat. Voor mij een restje pastasaus met quorn (waar ik nog wat extra tomaten heb bijgedaan) en voor hem een behoorlijke portie osso bucco. En dat was precies wel lekker, want die is volledig binnengegaan.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Culinaire Toestanden

Geef een reactie

