Pollan

Ah ja, dat boek van Pollan, dat is dus al “op”. Beetje saaie dinges wel (7000 keer het woord diabetes op amper 190 pagina’s, dat krijgt zelfs iemand die daar een doctoraat over schrijft niet voor elkaar). Maar inhoudelijk was het boeiend, en het heeft de zaken eenvoudiger gemaakt. Ik begin er een beetje klaar in te zien, en er zijn een aantal regels die ik ondertussen in mijn hoofd heb geprent. Dit is mijn top 5:

  • Eat food: echt voedsel dus, en geen bewerkte spullen. Geen afgeroomde onzin (wegens: dan hebben ze er ook alle goede en voedzame stukken uit gegooid). Geen bizarre smaakjes en verpakkingen (byebye frambozensmaakyoghurtdrank). Geen voorverpakte rommel.
  • Koop niets dat meer dan vijf ingrediënten op de verpakking heeft staan: dit vind ik persoonlijk één van de bruikbaarste. Als je erover nadenkt, dan heeft echt voedsel maar één ingrediënt: zichzelf. En als je een aantal van die echte “zichzelven” bij elkaar gooit, dan moet je al een straffe mens zijn om aan meer dan vijf dinges te komen zonder er iets eetbaars en lekkers van gemaakt te hebben. Brood bijvoorbeeld. Zoals in het boek: bloem, water, gist, zout, einde. En je kan nog wat frollen met pitten en zaden, en melk of een eitjes of zo, maar in essentie is duidelijk dat een brood met 12 ingrediënten geen brood is, maar rotzooi.
  • Ga niet naar de supermarkt: dat is er dan weer eentje die ik niet zie zitten. In de week ben ik te laat thuis om nog boodschappen te gaan doen bij kleinhandelaars. En als ik alleen in het weekend kan inslaan, betekent dat dat ik een planningsstrategie moet ontwikkelen die ik omwille van allerlei eigenaardige kronkels in mijn kop nooit kan aanhouden. Plannen. Ik. In dezelfde zin. Wat een grap.
  • Als je dan toch naar de supermarkt gaat, blijf dan weg uit het midden: euh, ok, met uitzondering van de rayon Wijn. Maar voor de rest: de mens heeft een punt. Ik loop in mijn hoofd achtereenvolgens door de Colruyt, den Delhaize, de food-afdeling van de Makro, Denaldi, en ja hoor: elke keer hetzelfde.  De buitenste rijen bevatten: vlees, kaas, groenten, brood. In het midden: chips, snoepgoed, allerlei uitvindingen die vooral heel hard op voedsel lijken. Ok, de bloem staat daar ook, en de rijst, en de pasta en zo, maar in grote lijnen klopt het wel.
  • En mijn absolute favoriet: koop niets wat je overgrootmoeder niet als voedsel zou herkennen. Mijn overgrootmoeder kan ik me nog uitstekend herinneren (taai ras daar, in Harelbeke). ’t Was geen simpele madam. Maar ik schoot er echt wel goed mee op, en eigenlijk vind ik het idee om voortaan met Leontine te gaan winkelen een geweldig vooruitzicht. Dag meter, ’t is lang geleden maar hier ben ik weer. Wat denk je? Volle yoghurt of frambozensmaakyoghurtdrank? ’t Zou rap geregeld zijn 🙂
Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Culinaire Toestanden

Geef een reactie

