Parkvoer

Ontspannen, dat lukt me nog makkelijkst tussen mijn potten en pannen. Het had gisteravond wat voeten in de aarde, wegens behoorlijk overstuur na een aanvaring met een bijzonder vriendelijke NMBS-medewerker. Maar uiteindelijk is het me wel gelukt. Zen word ik daarvan, van het prollen met eten.

Vandaag ben ik aan het werk in het centrum van Gent en ga ik met een collega picknicken onder de middag. Bij wijze van “doe eens iets anders” kan dat tellen. Deze morgen ben ik de tram opgestapt met twee loodzware tassen: eentje met mijn laptop annex papierwinkel en een met de hele lunchinhoud. Bordjes, bekertjes en aanverwante huisraad. Verse broodjes van bij de bakker. Twee soorten kaas. Een klein flesje wijn (yeps, zelfs dat). En 3 soorten veggiesmeersel: een klassieke tapenade met tomaat en pitjes, een experiment met witte bonen, zonnebloempitten en verse oregano, en kaviaar van aubergines met koriander en rode pepertjes.

Kaviaar van aubergines, vreemde term eigenlijk. Ik had er mij al eens aan gewaagd, maar ik denk dat ik dat toen ferm fout heb aangepakt. Maar deze keer: ow yeah. Zelfs als mijn emmer bij het minste overloopt, dan nog vind ik gelukzalige rust op het ogenblik dat ik gisteravond die ingekerfde donkerpaarse vrucht uit mijn oven kon halen. Zo mooi geroosterd aan de buitenkant, uitstekend te pellen, helemaal gaar en zacht en sappig. Perfect! Daar word een mens gelukkig van.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Culinaire Toestanden

Geef een reactie

